Een warm bad voor stagiairs met een maatschappelijke missie

In deze editie brengt Suzanne van Straaten, Manager Dienstverlening bij Stichting ELBHO, een bezoek aan DigiSurfer in Rotterdam. DigiSurfer is een bedrijf dat zich inzet voor digitale inclusie. Suzanne spreekt met Boris Wagenaar, Digitale Inclusiespecialist en Hoofdopleider, en drie enthousiaste stagiairs: Rinish (ICT Service Management, Hogeschool Rotterdam), Fleur (Toegepaste Psychologie, Hogeschool Leiden) en Dennis (Informatica, Hogeschool Leiden). Het gesprek biedt een openhartige inkijk in hun samenwerking, leerervaringen en maatschappelijke impact.

 

Studenten als sleutel tot maatschappelijke meerwaarde

DigiSurfer is een social enterprise met een duidelijke missie: bijdragen aan een samenleving waarin iedereen mee kan doen in de digitale wereld. Boris: “We hebben een sociaal hart, zowel in onze dienstverlening als in hoe we met onze mensen omgaan. Het begeleiden van studenten past daar perfect bij. Het is een win-win: wij krijgen ondersteuning in onze projecten, en studenten krijgen een leerzame en waardevolle stage-ervaring.”

 

Het bedrijf begeleidt jaarlijks meerdere stagiairs vanuit verschillende opleidingen, zoals ICT Service Management, Toegepaste Psychologie en Informatica. Boris benadrukt dat de begeleiding altijd maatwerk is: “We kijken naar de student, wat die nodig heeft, en zoeken daar een passende opdracht bij. Soms betekent dat dat we de oorspronkelijke plannen aanpassen.”

 

Stage-opdrachten op maat

Een goed voorbeeld hiervan is de ervaring van Dennis. Hij reageerde op een vacature voor docentassistent, maar die opdracht bleek uiteindelijk niet passend voor zijn opleiding. “Mijn school wees de opdracht af, omdat het niet genoeg aansloot bij mijn opleiding Informatica,” vertelt Dennis. “Maar omdat het klikte met het bedrijf, hebben we samen gekeken naar een alternatief. Zo is het idee ontstaan om een mobiele app te ontwikkelen.”

 

De app moet het voor DigiSurfer-cursisten – vaak digistarters – eenvoudiger maken om gebruik te maken van diensten zoals de helpdesk. “De meeste cursisten zijn wel gewend aan hun telefoon, maar niet aan computers. De app ondersteunt ze tijdens de e-learning. Zo kunnen ze naast hun laptop instructies volgen op hun mobiel. Dat verlaagt de drempel,” legt Dennis uit. Hij ontwikkelt de app met React Native, een framework dat geschikt is voor zowel Android als iOS.

 

Veelzijdigheid en persoonlijke groei

Rinish ziet zijn rol als docentassistent vooral als een vorm van dienstverlening. “Ik ben eigenlijk een soort service desk in persoon,” zegt hij met een knipoog. Hij ondersteunt zowel docenten als cursisten tijdens de lessen en zorgt dat alles soepel verloopt.

Fleur combineert haar stage als docentassistent met een afgebakend gedragswetenschappelijk onderzoek: “Ik onderzoek hoe cursisten bij DigiSurfer binnenkomen en hoe ze het traject weer verlaten. Zijn ze zelfverzekerder geworden? Gebruiken ze hun laptop daadwerkelijk? Dat soort vragen.” Daarnaast bouwt ze langzaam aan het zelf lesgeven. “Een half uurtje voor de klas lukt al prima. Drie uur vind ik nog spannend, maar ik werk daar naartoe.”

 

Begeleiding met aandacht

De begeleiding vanuit DigiSurfer wordt door alle studenten als betrokken en empathisch ervaren. Fleur: “Vanaf dag één wordt er echt met me meegedacht. Je merkt dat ze snappen waar je staat als stagiair en dat ze je echt verder willen helpen.”

Ook Dennis voelt zich gesteund: “Ik heb in het verleden paniekaanvallen gehad rond stagezoeken. Maar hier heb ik dat gevoel totaal niet. Het is gewoon prettig. Er is een fijne sfeer waarin ik mijn werk goed kan doen.”

 

Stage als eerste stap richting de toekomst

De studenten reflecteren ook op de vraag of hun stage hen een goed beeld geeft van de beroepspraktijk.

 

Voor Rinish is het antwoord duidelijk: “Ik zie mezelf dit wel doen. Het past goed bij mijn opleiding.” Fleur is enthousiast over haar stage, maar denkt nog na over haar toekomst: “Ik weet nog niet precies wat ik later wil. Misschien ga ik wel verder studeren, misschien zelfs iets heel anders zoals Accountancy. Maar deze stage geeft me in elk geval veel waardevolle bagage mee.”

 

Dennis sluit zich daarbij aan: “De opdracht past perfect bij mijn specialisatie UX/UI. Al weet ik nog niet zeker of de werkomgeving – alleen aan een project werken – iets is wat ik op lange termijn wil. Ik denk dat ik het leuker vind om samen in een team aan iets te bouwen. Maar dat ontdek ik nu juist.”

 

Over het Rotterdam-project

DigiSurfer draait haar activiteiten in Rotterdam vanuit het project ‘Digitale Inclusie’, een gemeentelijk initiatief dat jaarlijks wordt verlengd. “We proberen echt in de haarvaten van de samenleving te komen,” vertelt Boris. “Onze docenten en medewerkers gaan naar buurthuizen en lokale organisaties om mensen te bereiken. Het cursusaanbod is gratis voor Rotterdammers, inclusief een laptop en een jaar lang ondersteuning.”

 

Het project voorziet in zes lessen van drie uur, waarna cursisten een laptop mee naar huis krijgen. Ze leren de basis van digitale vaardigheden, zodat ze bijvoorbeeld met DigiD of e-mail kunnen werken. “Zo willen we 3.000 mensen verder helpen,” aldus Boris.

 

Tot slot: één woord

Suzanne sluit het gesprek af met een laatste vraag: omschrijf je ervaring in één woord.

  • Boris kiest voor begeleiden: “Het is een concrete manier om bij te dragen aan een betere wereld.”
  • Rinish gaat voor afwisselend: “Elke dag is anders. Dat maakt het leuk.”
  • Fleur zegt empathie: “Ik voel me gezien en gesteund. Iedereen hier denkt met je mee.”
  • Dennis noemt het prettig: “Ik was bang voor stress en druk, maar die voel ik hier totaal niet.”

 

Conclusie

DigiSurfer bewijst dat een stage meer kan zijn dan alleen meelopen of een opdracht uitvoeren. Hier krijgen studenten niet alleen een plek om te leren, maar ook om te groeien – als professional én als mens. De warme en flexibele omgeving, gecombineerd met maatschappelijke relevantie, maakt DigiSurfer tot een voorbeeld voor hoe stagelopen ook kan.

 

Categorieën: Blog

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies" om u de meest optimale surfervaring te bieden. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten